Kontakta Michael Nielsen
In English, please
SAJTEN UPPDATERAD 2016-10-27
Nästa referens »
Jennie Andersson är maskinoperatör och Martin Zebik är arbetsledare på Finnveden Powertrain AB i Alvesta.
Finnveden Powertrain

artikeln. Eftersom vi hade hög duglighet så avförde kunden oss direkt ur utredningen, vilket var en stor hjälp för dem för att kunna leta efter felorsaken.

Alen Barakovic är operatör och har använt SPS i sju år och vill inte gå tillbaka till det gamla tankesättet.
— Att mäta i provgrupper ger mycket mer än att mäta enstaka detaljer. Man ser begynnande fel i ett tidigt skede och på köpet får man en bättre avgränsning av det som produceras.

SPS - en naturlig del av arbetet!

— Innan jag började använda SPS trodde jag att jag gjorde rätt, men i och med att det nya arbetssättet infördes såg jag att det nog inte alltid varit så, säger Jennie Andersson på Finnveden Powertrain som har använt SPS i åtta år. SPS gör variationerna synliga och man läser processen och maskinen på ett helt annat sätt. När arbetssättet väl har satt sig, är det vanligt att man mäter mindre jämfört med tidigare, och ändå ökar kvaliteten.

— Det finns alltid ett motstånd i början, säger Martin Zebik som är nytillträdd arbetsledare på Finnveden Powertrain och har använt SPS under flera år som operatör, men nu kan jag nog säga att det inte finns många som inte vill använda statistisk processtyrning. Det ifrågasätts helt enkelt inte av de anställda, utan det har blivit en naturlig del av arbetet. Eftersom SPS visualiserar processen blir det mycket enklare att ta över maskinen efter en annan operatör. Till och med att byta avdelning underlättas, eftersom operatörerna kommer att läsa processen på samma sätt. Användandet av SPS gör att den nya operatören snabbare kommer in i den nya processen

— Har ni sett någon kundnytta?
— Absolut! En av våra kunder råkade ut för problem i en applikation där en av våra artiklar ingår. Det första kunden ville veta var processdugligheten för

Mastec
Valeo
Parker
Haldex
Finnveden Powertrain AB